2012-03-29 header 2 wijnglazen.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

15 Tips om goede voornemens vol te houden

goede voornemens voor 2014

Vorige jaren had ik meestal wel een paar goede voornemens zoals mijn bureau netjes houden, meer naar buiten, etc.. Bijna al deze afspraken met mezelf mislukten. Ik ben niet de enige, want de meesten geven hun goede voornemens op. Mijn goede voornemen voor 2014 was daarom uitzoeken hoe mijn toekomstige goede voornemens wel succesvol zouden worden! Wellicht heb jij ook wat aan de uitkomsten.

  1. Maak goede voornemens vanuit zelfacceptatie. Kies bewust om ergens aan te werken, omdat jij het graag wilt, omdat het beter voor jou is. Doe je het omdat je je bijvoorbeeld schuldig voelt of lui, dan geef je aandacht aan het negatieve wat je niet wilt. Doordat te focussen op het verkeerde, voel je je alleen maar schuldiger en creëer je meer van het verkeerde.
  2. Formuleer de voornemens positief. “Niet snoepen” werkt niet, omdat je dan juist aan snoepen denkt. “Gezond eten” is zo’n positief voornemen.
  3. Maak het concreet. Afvallen is een mooi positief voornemen, maar wanneer ben je hoeveel kilo kwijt?
  4. Maak de doelen haalbaar en maak ook subdoelen, zodat je vooruitgang ziet. Leg de lat niet te hoog, maar ook niet te laag.
  5. Elke dag van het jaar kan het ingaan. Wanneer jij een goed voornemen hebt, ga er voor! Elke dag een goed voornemen voor die dag maken is ook prima.
  6. Zorg dat het in je systeem komt. Tandenpoetsen doe je vast ook minstens één keer per dag op vaste momenten. Wil je gaan hardlopen? Zorg dat je dat op een vast tijdstip doet en dat je van te voren al je kleren daarvoor klaarlegt. Wil je één keer per week sporten, zet dan in je agenda wanneer je gaat.
  7. Bedenk waarom je het voornemen maakt. Wat levert het je allemaal op? Welke problemen worden daarmee opgelost?
  8. Beloon jezelf zodra je je doel bereikt hebt.
  9. Beperk keuzes. Om een voornemen vol te houden, heb je wilskracht nodig. Wilskracht heeft iedereen beperkt beschikbaar, het raakt op. Heb je minder vaak een moeilijke keuze te maken, dan hou je het makkelijker vol.
  10. Regelmaat helpt je hierbij. Het duurt gemiddeld 66 dagen voordat een mens een automatisme heeft gemaakt van nieuw gedrag.
  11. Doorgaan bij tegenslagen. Mocht je een tijdelijke terugval krijgen, dan kan je beter een (nieuwe) strategie hebben dan het gevoel “ik moet sterk zijn”. Bedenk van te voren wat je in welke situatie gaat doen. Opnieuw beginnen de volgende dag kan ook.
  12. Maak gebruik van een coach of doe het samen tegelijk met een maatje om elkaar te motiveren en te steunen
  13. Heb je ervaring met een succesvol voornemen? Wat deed je toen om het vol te houden?
  14. Vertel je voornemen aan anderen, zodat ze je kunnen ondersteunen.
  15. Noem het geen “goede voornemens” meer, maar ‘beloftes aan jezelf’. Dit maakt het minder vrijblijvend.

Heb jij goede voornemens voor 2014? Zo ja, welke zijn dit? Heb je in het verleden wel eens een goed voornemen gehad die gelukt is, dan heb je vast tips voor ons!

1 reactie op 15 Tips om goede voornemens vol te houden

  • Stef de Beurs (1954):

    Zo vaak had ik goede voornemens (waar niets van terecht kwam) en ik ben er dus mee gestopt. Een van de belangrijkste redenen is, dat er voor elke actie een juist moment is en dát moment moet je met beide handen aangrijpen.
    Zo ben ik op ‘n willekeurig moment geïnspireerd geraakt om te gaan sporten (waar ik ‘n hekel aan had): Op dát moment ben ik naar de sportschool gegaan, heb ‘n afspraak gemaakt, ingeschreven en sindsdien ga ik er 2x per week trouw naar toe.

    Het werkt natuurlijk voor iedereen anders, dus grijp jouw persoonlijke kans zodra die er is…….. en als dat met voornemens werkt moet je dat zéker doen.

    Hartelijke groet,
    Stef

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie.