2012-03-26 header bekers.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Angst kan functioneel zijn

functionele angstVeel emoties kan je onderdrukken, maar angst is wel een hele sterke. Als je ergens écht bang voor bent, dan ga je daar automatisch aan gehoor geven. Eerst moet je onderzoeken of de angst je wel helpt. Het is heel gezond om bang te zijn als het je helpt.

We kennen meerdere soorten angsten en die zijn wél of níet functioneel:

Functionele angst
Opeens voel je dat je iets moet doen of juist moet laten. Deze angst helpt je om te overleven. Zodra je deze angst voelt, ben je direct klaar om te vechten of te vluchten.
Je voelt dit bijvoorbeeld bij een ontploffing of als je op de rand van een hoog gebouw staat.  Het is een gezonde angst die je acuut voelt opkomen en dient om je lichaam te beschermen.

Disfunctionele angst
De angst houdt je al langere tijd bezig en is gericht op de toekomst. Je vindt iets spannend en deze angst blijft bij je malen. Je kunt bijvoorbeeld faalangst hebben of bang zijn voor je financiële toekomst. Je kunt behoorlijk last hebben van deze angst. Zo kan het leiden tot spanningen en neiging tot sabotage.

Heb je last van een disfunctionele angst?
Ook al weet je dat de angst niet reëel is omdat het alleen maar in je hoofd plaats vindt, toch kan het lastig zijn om er vanaf te komen. Misschien krijg je door jouw angst wel aandacht omdat je het moeilijk hebt. Die aandacht van anderen kan fijn zijn en houdt daardoor die angst in stand.

Waarom zou je willen stoppen met je disfunctionele angst?
De angst houdt je tegen om te doen wat je zo graag wilt. Je kunt niet echt volop genieten van het leven. De angst houdt je klein. De emotie belemmert je om stappen te zetten die je graag zou willen zetten.

Wil je van je disfunctionele angst af?
Onderzoek de emotie, jouw angst. Je hebt deze angst gekregen omdat je gelooft dat iets kan gaan gebeuren en misschien is er wel iets gebeurd waardoor je jezelf nu iets wijsmaakt. Je blijft dus angstig omdat je denkt dat het beter is om te luisteren naar je angst. Je ziet nu alleen de voordelen om angstig te blijven. Pas als je inziet dat jouw angst niet functioneel is, dan pas gaat de angst weg. Je kunt dan bewust kiezen om niet meer mee te doen aan de hersenspinsels die je jezelf daarvoor vertelde. Ga dus onderzoeken of jouw angst wel reëel is of dat het een verhaal is dat je jezelf vertelt.

email

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.