2012-03-26 header bekers.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Houden van jezelf (door Louise L. Hay)

1. Geef geen kritiek meer.
Kritiek geven is geen bijdrage. Weiger jezelf te bekritiseren. Accepteer jezelf zoals je nu bent. Iedereen verandert, maar als je jezelf afkeurt, verander je in een negatieve richting en als je jezelf goedkeurt, verander je in een positieve richting.

2. Jaag jezelf geen angst aan.
Terroriseer jezelf niet langer met je gedachten. Het is vreselijk om op deze manier door het leven te gaan. Ontdek welk beeld je een goed gevoel geeft (ik zie graag mijn tuin voor me). Zodra je een angstige gedachte op voelt komen, kun je deze gedachte vervangen door een gedachte die je een goed gevoel geeft.

3. Ga op een lieve en geduldige manier met jezelf om.
Wees aardig tegen jezelf. Wees lief voor jezelf. Behandel jezelf met geduld, nu je oefent in een nieuwe manier van denken. Behandel jezelf zoals je iemand zou behandelen op wie je dol bent.

4. Wees vriendelijk tegen je gedachten.
Als je jezelf haat, haat je eigenlijk je gedachten. Haat jezelf niet omdat je bepaalde gedachten denkt, maar verander deze gedachten liefdevol.

5. Geef jezelf complimenten.
Jezelf bekritiseren breekt je innerlijke kracht. Als je jezelf complimenten geeft, wordt je innerlijke kracht groter. Geef jezelf zo vaak mogelijk complimenten. Zeg tegen jezelf dat je het heel goed aanpakt, ook als je iets onbelangrijks doet.

6. Steun jezelf.
Ontdek hoe je jezelf kunt steunen. Vraag je vrienden om hulp. Sta ze toe om je te helpen. Het is een teken van kracht wanneer je om hulp vraagt op momenten dat je die hulp goed kunt gebruiken.

7. Ga liefdevol om met je negativiteit.
Besef dat je negativiteit veroorzaakt wordt door een behoefte. Je ontdekt nu nieuwe, positieve manieren om aan deze behoefte te voldoen. Laat daarom nu je achterhaalde, negatieve gedachtepatronen liefdevol los.

8. Zorg goed voor je lichaam.
Verdiep je kennis over voeding. Van welke brandstof dien je je lichaam te voorzien zodat het optimaal kan presteren en zoveel mogelijk energie heeft? Kom meer te weten over lichaamsoefeningen. Welke lichaamsoefeningen doe je het liefst? Bemin en prijs de tempel waarin je leeft.

9. Werk met de spiegel.
Kijk jezelf vaak in de ogen. Laat merken dat je steeds meer van jezelf gaat houden. Vergeef jezelf terwijl je naar je spiegelbeeld kijkt. Praat tegen je ouders terwijl je in de spiegel kijkt en vergeef ze. Zeg minstens eenmaal per dag tegen jezelf: “ik hou van jou. Ik hou heel veel van jou.”

10. DOE HET NU.
Stel van jezelf houden niet uit tot je beter bent, tot je bent afgevallen, tot je een nieuwe baan hebt of tot je een nieuwe relatie bent aangegaan. Doe het nu. Hou zoveel mogelijk van jezelf.

email

1 reactie op Houden van jezelf (door Louise L. Hay)

  • Marja, 46:

    Houden van jezelf valt niet altijd mee. De meeste van bovenstaande regels hanteer ik moeiteloos naar anderen toe. Zo ben ik ook opgevoed. Ik ben nu 46 en inmiddels veel beter in staat om het ook voor mijzelf te doen. De 10 regels uitprinten en zichtbaar ophangen helpt. Dat doe je ook weer niet alleen voor jezelf: Hoe meer je van jezelf houdt hoe meer je van een ander kan houden:) Dank je wel Joyce dat je dit onderwerp aandacht geeft.

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.