2012-03-26 header bekers.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Oerol 2019

Oerol voor singlesAl heel lang wilde ik naar Oerol, maar ik kende niemand die mee wilde. Toen ik deze activiteit zag, boekte ik direct!

Donderdag 20 juni stapte ik in Harlingen op de boot naar Terschelling. Gelukkig had ik van te voren gereserveerd anders kon ik niet mee: de veerboot was volgeboekt! De meeste deelnemers aan deze Oerol activiteit namen deze boot van 11.30 uur en na even zoeken met wat hulp van de Whatsapp-groep hadden we elkaar gevonden. De dagelijkse Oerol krant lag op tafel en de prikkelende lokroepjes in die krant maakte de sfeer meteen al wat losser.

We namen de bus van de haven naar Oosterend en na de lunch konden we al terecht in ons vakantiehuis dat van alle gemakken was voorzien, inclusief een tuin waarin een kip rondscharrelde. We besloten naar het festivalterrein Westerkeyn te fietsen en daar haalde ik mijn festivalbandje op. In de Barn aten we samen en luisterden naar de band. Bijtijds stapte ik weer op mijn elektrische fiets en zoefde terug naar ons huisje. Best handig zo’n fiets met die afstanden op het eiland! Onze fietsen vonden we terug dankzij de gekleurde “wokkel” aan de bagagedrager.

Vrijdag gingen we naar West-Terschelling en zagen “De Onkruidenier” bij het wad en diverse voorstelling op straat in de buurt van de vuurtoren De Brandaris; een Engelsman die op een ladder zijn met zwaarden jongleerde, een onhandig lijkende Spaanse die haar lenigheid toonde op een trapeze, een stel mannen die een kraanwagen en blokkentoren opbouwden en een stel dat zich een uur lang verkleedde. Bij het festivalterrein De Betonning maakten we kennis met storytelling en dat bleek geen verhaal met woorden maar met muziek te zijn. Ondertussen brandde het zonnetje behoorlijk en zat ik met mijn voeten lekker in het zand. DJ Gringo zou optreden, maar aangezien het stil bleef, stapten we weer op de fiets en reden over de schelpenpaden terug naar het oosten. Die avond at ik met de groep in het strandpaviljoen Hartbreak Hotel.

Op zaterdag bekeek ik de expedities in de omgeving van Oosterend. Plastic schelpen op de dijk bewogen en maakten geluid en op het wad lag een vlonder waar met eb zandzakken op het wad gelegd konden worden. We fietsen het lekker geurende dennenbos in en luisterden daar naar het verhaal van een Chinese vrouw. Een eindje verderop kon ik mijn ID scannen, wat diverse vogelgeluiden door het bos teweeg bracht. Op het strand bij Hoorn zagen we prachtige vliegers in de vorm van ganzen. Bij ons vakantiehuis aangekomen besloot onze kip dat ze ook wel binnen kon komen! Later ging ik samen met de kip lekker buiten in het zonnetje zitten, tot het tijd was om in het dorp met de groep uit eten te gaan. Om 23 uur gingen we naar de theater voorstelling Fogo Correndo. Een verhaal met muziek over een bosbrand in Portugal kwam helemaal tot leven in het donkere bos op Terschelling.

Het midden van Terschelling kwam zondag aan bod. In Midsland werd dichterlijk snelrecht gesproken, een klaarover had zijn act en regelde het verkeer en twee dames namen voorbijgangers virtueel op reis. In de duinen zagen we bootjes op het droge liggen om de problematiek van de stijgende waterspiegel duidelijk te maken. Op het strand luisterde ik naar de bijzondere verhalen van spullen die aangespoeld waren en in een container uitgestald lagen. Die avond aten we bij een Spaans restaurant lekker in het zonnetje in Hoorn voordat we naar het slotfeest gingen op het strand op het meest westelijke punt van het eiland. De negen punten van Het Futuristisch Manifest werden gepresenteerd in de rode dome en daarna dansten we op het strand.

Maandag namen we afscheid van elkaar en ik kijk terug op een zonovergoten en gezellige Oerol en een prima huis waarin we verbleven. De groep deelnemers was gezellig en het was gezellig om af en toe wat samen te doen. Daarnaast trok ik er af en toe alleen op uit en ook met andere Oerol-gangers kreeg ik erg makkelijk contact.

Van het weekend is een filmpje gemaakt om een indruk te krijgen.

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.