2012-03-29 header 2 wijnglazen.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Op zoek naar de ware liefde

Assepoester paradoxWie op zoek gaat naar een partner speelt niet altijd open kaart. Hij wil bij dit zoeken het liefst de kaarten eerst een tijdje voor de borst houden en ondertussen door slim uitvragen uitvinden welke kaarten de ander heeft. De een zoekt zelf en de ander schakelt hulp in van anderen, bijvoorbeeld een relatiebemiddelingsbureau.

We zoeken allemaal ware liefde, maar wie kan het bieden? Je hoeft niet in sprookjes te geloven om er toch wat van te kunnen leren. In een prachtige opera La Cenerentola van Rossini uit 2005, geregisseerd door Peter Hall, wordt het sprookje van Assepoester een tikje aangepast opgevoerd. De prins wil trouwen en roept de hulp in van Dandini. Dandini gaat in het hele land op zoek en komt bij de prins met de mededeling dat hij de ideale partner heeft gevonden, maar vertelt er niet bij wie het is. De reden is dat hij de mystiek van de liefde niet wil doorbreken, maar beide potentiële partners zelf wil laten ontdekken dat de ander de ware is. Hij organiseert een ontmoeting in de keuken van Assepoester samen met haar twee stiefzusters zonder erbij te vertellen wie hij op het oog heeft. Daarna organiseert hij een feest in het paleis waarbij de drie zussen worden uitgenodigd en een ander de rol van de prins speelt. In beide situaties worden de prins en Assepoester op elkaar verliefd zonder een idee te hebben van elkaars omstandigheden.

Een relatiebemiddelingsbureau zit met een soortgelijk dilemma als Dandini, je zou het in plaats van een complex de Assepoester paradox kunnen noemen. Een bekende paradox is “wees spontaan”. Wie deze aanbeveling volgt is niet spontaan en wie het niet volgt ook niet. Wanneer koppelaarster Joyce rechtstreeks tegen haar klanten zou zeggen: ik weet wie het beste bij je past, dan kunnen er allerlei onvoorspelbare dingen gebeuren die de match verstoren en de magie doen verbleken. Een klant vertelde dat hij bij de door Joyce voorstelde dates altijd ontzettend zijn best deed om de ander te imponeren. Hij wekte telkens de interesse van de ander, maar hield het niet vol om die rol te blijven spelen. En zo moest Joyce weer een nieuwe kandidaat uit haar hoed toveren. Aan de andere kant heeft Joyce geen eindeloze kaartenbak met ideale partners, immers wanneer elke kandidaat goed zou zijn, wat is dan de zin van matching door haar?

Om die ideale Dandini situatie te creëren zou Joyce een onverwachte ontmoeting moeten organiseren. Spontaniteit organiseren is lastig want van een relatiebemiddelingsbureau verwacht je dat je gekoppeld wordt aan diegene in het bestand waarbij de match het grootst is.

In het sprookje van Assepoester zit de prins met de vraag “is zij verliefd op mijn positie” en zit Assepoester met de vraag “ziet hij mij niet zitten juist door gebrek aan positie?” Hoe creëer je een evenwaardige uitgangspositie?

Voor Joyce gaat het ook om evenwaardigheid: “zijn beide partners er klaar voor of is er bij één of bij beiden nog zelfreflectie nodig?” Bij relatiebemiddelingsbureau IndiviDuo wordt invullen van de Relatie Vaardig Scan aangeraden zodat iemand zelf de belemmeringen opgeruimd heeft voor hij op zoek gaat naar de ware.

Wie de onzekerheid van de prins en Assepoester herkent en de impasse -of de ander integer is- wil doorbreken kan het beste bij zichzelf te rade gaan. Durf jij het aan om boven jezelf uit te stijgen en je ware zelf te tonen?

In het sprookje van Assepoester zijn de prins en de anderen aan het hof zwaar onder indruk van de verschijning en het verhaal van Assepoester. De prins duwt Dandini (hij kan het nu zelf) opzij en verklaart Assepoester zijn liefde. De prins is op dat moment “er zelf klaar voor”.

Wil je weten of er bij jou nog wat te doen valt alvorens je de ontmoeting met de ware aangaat? Doe de Relatie Vaardig Scan.

Geschreven door Bert Stoop, Psycholoog

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie.