2012-03-29 header 2 wijnglazen.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Verbindende Grenzen

Verbindende communicatieWil je graag aardig gevonden worden en anderen niet teleurstellen? Vaak komt dat doordat je als kind niet hebt geleerd je grenzen aan te geven en daarom gaan anderen daar vaak overheen. Een andere oorzaak kan zijn dat je een keer pijnlijk werd afgewezen toen je aangaf dat je iets niet wilde.

Anderen hebben niet altijd door wat er bij jou speelt en wat jouw behoeftes zijn. Jij krijgt dan het gevoel dat ze jou niet begrijpen en je krijgt niet wat je nodig hebt. Indirect signalen afgeven dat jouw grens is bereikt (zoals zwijgen, wegkijken en zuchten), wordt niet door iedereen opgepakt. Gaan ze daadwerkelijk over je grenzen heen en word jij boos, verdrietig of verbijt jij je in stilte, dan begrijpt de ander ook niet wat er nu echt aan de hand is.

Wil je hier wat aan doen? Dan is het goed om te leren dit aan te geven middels verbindende communicatie. Dit kan je doen middels deze 7 stappen:

1. Feiten
Ga niet over jouw gevoelens praten, maar benoem eerst alleen de feiten.

2. Gevoel bij jou
Wat zijn jouw gevoelens hierbij. Wat doet het met jou. Praat alleen in de IK-vorm.

3. Erkenning
Laat weten dat je begrijpt wat de ander wil.

4. Jouw behoefte
Leg uit wat jij nodig hebt.

5. Checken
Check of de ander met jouw behoefte akkoord gaat.

6. Verzoek
Stel voor hoe je nu verder wilt.

7. Actie
Formuleer een actiepunt.

Zo geef je respectvol voor jezelf én voor de ander aan wat jouw grenzen zijn. Ga oefenen met deze stappen. Je komt vast veel situaties tegen waarin je dit toe kunt passen.

Het is sowieso goed om anderen te laten weten wie je bent en waar jij staat zodat anderen jou beter leren kennen en weten wat ze aan je hebben.

Ik wens je veel verbindende communicatie toe!

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.