2012-03-26 header bekers.png
Vind een partner bij wie je jezelf blijft

Wadloopweekend Ameland 15/9

Voor het wadloopweekend hadden 7 mannen en 4 vrouwen zich aangemeld. Om 13:30 uur zouden we elkaar ontmoeten in het restaurant van de veerhaven in Holwerd.

Wachten tot wadlopen begint

Het zat ons niet echt mee! Aangekomen bij de haven in Holwerd bleek het zo druk dat de parkeergarage vol was. Een kilometer terug moesten we de auto parkeren en met een bus naar de haven. Wat later dan gepland gingen we naar de westzijde van de pier kijken waar de watertaxi lag. Geen watertaxi! Na een telefoontje vertrok de watertaxi vanuit Ameland. We gaven onze bagage af en vertrokken met de wadloopgids naar de oostkant van de pier.

Schone schoenen voor het wadlopenWadlopen door de modder

Ze legde ons de route van zo’n 12 km uit en daarna gingen we echt het wad op. Eerst liepen we ruim 3 km door het slik langs de kust van Friesland. Daarna liepen we in de richting van Ameland. Overal stond flink veel water doordat het de dag daarvoor hard had gewaaid vanuit het noordwesten. 20 cm extra water op het wad maakte de tocht zwaarder dan normaal.

Wadlopers naar AmelandLopen door een geul

Hand in hand lopen geeft elkaar steun en warmte.

samen veilig het wad overstekenMosselbanken vormen eilandjes in de waddenzee

Wadlopen over zand't Oerd is een natuurgebied in Ameland

Wadlopend komen we op Amelandgebruikte basketbalschoenen

Afhankelijk van de lengte van de deelnemers werden we tot ons middel of tot onze borst nat tijdens het oversteken van de geulen. Ondanks het geglibber is niemand gevallen. Aangekomen op Ameland beklommen we de hoogste duin van het eiland, het Oerd. Vandaar liepen we door naar de Noordzee om de ergste modder af te spoelen en droge kleding aan te trekken.

Wadlooproute van Holwerd naar AmelandAankomst van wadlopers op Ameland

Van het wad naar de NoordzeeMooie lucht van Ameland

De trekkers met karren kwamen al snel aangereden. We klommen op de platte karren en lieten ons over het strand naar Nes rijden. Daar stond een taxibusje met onze bagage al op ons te wachten. Normaal passen maar 8 personen in zo’n busje, maar wij wilden graag naar de Stayokay en dan is opeens veel mogelijk.

Trekker met open karrenLeuk stel na het wadlopen

Duinen en zee van Ameland

De 4-persoonskamers werden verdeeld en al snel stonden we heerlijk te douchen. Fris verscheen iedereen aan de BBQ. Heerlijk om eindelijk te zitten en bij te komen met een lekkere maaltijd! Na lange gesprekken en met volle buiken besloten we ondanks onze vermoeide benen en voeten om een  kampvuur te bouwen op het strand. In het licht van de vuurtoren volgenden we het duinpad richting strand. Daar staken we snel het vuur aan en dronken we een Kruidenbittertje.

Rond middernacht doofden we de laatste resten van het vuur en liepen weer terug. Dit keer scheen de vuurtoren af en toe in onze ogen en werd het pad wat slechter belicht. Aangekomen bij de Stayokay besloten we om nog een afzakkertje te nemen in de bar. Rond 1:30 uur gingen de meesten richting stapelbed.

We hadden om 8:30 uur afgesproken om te gaan ontbijten. Langzaamaan schoof iedereen aan aan de ontbijttafel. Daar maakten we plannen voor de rest van de dag. We wandelden weer door de duinen naar het strand en liepen via het bos terug. Daarna fietsen we naar Nes over het schelpenpad door de duinen. Gelukkig hadden we wind mee. In Nes zochten we een restaurant met terras uit om te gaan lunchen. Nu hadden we nog maar een kwartier over om de oude huisjes en de kerk van Nes te bekijken.

Door duinen fietsenSamen eten op terras op Ameland

Vanuit het centrum van Nes was het niet ver meer naar de haven. Daar leverden we de huurfietsen in en haalden we de bagage op. Inmiddels leek het of heel Ameland terug wilde naar de vaste wal. De boot was flink volMooie huisjes van Nes waardoor niet iedereen een zitplaats had. In Holwerd namen we afscheid van elkaar. Het was een geslaagde samenwerking tussen IndiviDuo en Go Out! Volgend jaar wadlopend naar een ander eiland?
Oud kerkje van Nes

1 reactie op Wadloopweekend Ameland 15/9

• wietske 33:

Het was een erg geslaagde weekend , was goed georganiseerd .
    Het wadlopen was een hele ervaring best zwaar maar met wat steun zeker te doen , al was ik erg blij dat land in zicht was ha ha .
    Heerlijk gegeten erg gezelige groep.

Jouw reactie

Na het verzenden van je reactie komt deze pas op de website te staan na goedkeuring (om spam te voorkomen).

Vul hier het ontbrekende getal in en verzend daarna je reactie. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.